Resui roept op deze Black Friday je pak in te leveren en zo bij te dragen aan een duurzamere wereld
Volgens een kleinschalig onderzoek van tweedehands maatpakken retailer Resui hangen er in Nederland 2 miljoen pakken al meer dan drie jaar ongebruikt in de kast. Dit vertegenwoordigt een CO2 uitstoot van 150 miljoen kilo.
Resui wil pakken op grote schaal een tweede leven geven
In plaats van deze Black Friday een nieuw pak te kopen, vraagt Resui je pak bij hen in te leveren. De Haarlemse start-up is bezig met een crowdfunding waarbij pakken ingezameld worden. Resui wil pakken op grote schaal een tweede leven geven. Dat doen ze door elk pak op te meten en de gegevens in te voeren in een database. Elke klant die een tweedehands maatpak wil kopen, wordt ook eerst opgemeten en dan gematcht met een pak. Dit gebeurt aan de hand van een zelf ontwikkeld algoritme. Resui wil hiermee de markt voor pakken circulair maken. Dat is volgens oprichter Piter Mandemaker de beste manier om op lange termijn CO2 uitstoot te verminderen in de pakkenbranche.
Grote besparing aan CO2 uitstoot
Wol, waar een goed pak van gemaakt is, is een stof die bij productie veel CO2 uitstoot. Veel meer dan bijvoorbeeld katoen of zijde. Hergebruik van wollen producten levert daarom al snel een grote besparing aan CO2 uitstoot op. “Elke branche moet zijn steentje bijdragen. En ook al doen de meeste pakkenretailers echt hun best, het blijft een businessmodel uit de oude lineaire economie. Waar we naartoe moeten is een circulaire economie.” Het is volgens Mandemaker dan ook jammer dat SuitSupply het afgelopen jaar met tientallen miljoenen aan staatsteun overeind werd gehouden. “Het is begrijpelijk dat men werkgelegenheid wil behouden. Maar dat kan ook op een andere manier. Deze staatsteun leidt er alleen maar toe dat ze nog meer pakken uit China importeren en op de Nederlandse markt brengen. Terwijl er miljoenen pakken ongebruikt in de kast hangen. Veel traditionele retailers zijn als een hele zuinige benzinemotor. Ze doen echt hun best om duurzaam te zijn. Maar het moet radicaal anders. Bedrijven uit de oude lineaire economie zullen radicaal moeten veranderen of anders het onderspit delven tegenover nieuwe initiatieven zoals Sellpy, Vinted, the NextCloset en vele anderen met een circulair model.”
Geslaagde crowdfunding voor tweedehands (maat)pakken
Met de geslaagde Resui crowdfunding campagne is het enthousiasme voor dit nieuwe concept bewezen. Het is ook duidelijk geworden dat mensen niet alleen leuke dingen zeggen over circulaire pakken maar dat met een aanpak zoals die van Resui mannen ook echt circulaire (maat)pakken willen kopen. Tijdens de crowdfunding campagne heeft Resui 70 pakken ontvangen. Deze pakken worden gereinigd, omgelabeld en gemeten, waarna ze worden toegevoegd aan de collectie. Resui voert alle details van de pakken in zijn database in, zodat het bedrijf op grote schaal aan elke klant precies het juiste pak kan aanbevelen. De komende maanden gaat Resui aan de slag met het verder ontwikkelen van de software en het algoritme. Om de ontwikkeling en groei van Resui te versnellen is het bedrijf ook op zoek naar investeerders.
Bezoek voor meer informatie de website: https://resui.nl/