Op 11 september 2020 brengt de Noorse zangeres en componist Susanna haar nieuwe album ‘Baudelaire & Piano’ uit. Een stille revolutie die het lawaai van onze turbulente tijden doorbreekt.
Susanna’s album ‘Garden of Earthly Delights’ dat zij in 2019 uitbracht met haar groep The Brotherhood of Our Lady bevatte muzikale interpretaties van de surrealistische middeleeuwse schilderijen van Jheronimus Bosch. Haar nieuwe album ‘Baudelaire & Piano’, opgenomen in de Atlantis Studio in Stockholm, is een eerbetoon aan één van haar andere creatieve helden. Wat zou de Franse dichter Charles Baudelaire (1821-67) hebben gedacht van de gebeurtenissen in 2020? Een enfant terrible die de straat op ging om zijn afschuw over het leven te delen en zijn vuist balde tegen autoriteit. Zijn poëzie is door de jaren heen door een keur van artiesten, van Claude Debussy tot Ali Akbar Khan, vertaald naar muzikale composities. Zijn compromisloze leven en kunst beïnvloedden de muziek van The Doors, Bob Dylan en Scott Walker. ‘Baudelaire & Piano’ is een album gemaakt in isolatie. Teruggebracht tot alleen de expressieve, soulvolle stem en het ragfijne, betoverende pianospel van Susanna. Deze combinatie zorgt ervoor dat de buitengewone kwaliteiten van Baudelaire’s schrijfkunst goed tot hun recht komen. “Ik wilde het materiaal benaderen op een dogmatische manier”, vertelt Susanna, “om zo de liedjes in een uitgeklede vorm te presenteren, alleen achter mijn piano.” Net zoals Baudelaire in veel van zijn werk dat deed, zoekt Susanna in haar muziek de grenzen van verlangen op. Ze confronteert de luisteraar tegelijkertijd met de verwondering en de zinloosheid van het bestaan. Baudelaire wordt vaak beschouwd als één van de eerste moderne dichters, die stedelijke observaties combineerde met fantasie, sensualiteit, koortsachtige voorstellingen en griezelige horror. Susanna’s selectie van tien teksten uit zijn meesterwerk “Les Fleurs Du Mal” (vertaald door Anthony Mortimer) beslaat het volledige spectrum van de tegenstrijdige gevoelsuitdrukkingen van Baudelaire. Op ‘Baudelaire & Piano’ kom je een griezelige cast van heksen, heidenen, wolven, perverselingen, misdadigers, spoken, en vampiers tegen. De liedjes worstelen met de tegenstellingen van lust en heiligheid, engelen en demonen, tederheid en sadisme, en het meedogenloze voortschrijden van de tijd. Schoonheid met een vreemd randje. Zonde als een aantrekkelijke én afschrikwekkende afgrond. In Susanna’s betoverende composities heeft de poëzie van Baudelaire een ideale boodschapper gevonden. Susanna licht toe: “Deze woorden hebben de kracht om mij in vervoering te brengen en mij te verplaatsen naar nieuwe plekken. Plekken die ik eerder nog niet kende of kon ervaren. Baudelaire’s gedichten hebben zoveel lagen en vertegenwoordigen voor mij zulke rijke emoties.” Gevestigd in Oslo, richtte de klassiek geschoolde zangeres, pianiste en componiste in 2000 Susanna and the Magical Orchestra op, met wie zij prachtige, minimalistische interpretaties van popsongs maakt. Sinds 2007 verkende zij verschillende kanten van haar songwriting. Van het Meshes of Voice project met de genre-overstijgende zangeres Jenny Hval, tot muzikale interpretaties van de Noorse dichter Gunvor Hofmo en de samenwerking met de nieuwe muziekgroep Ensemble neoN op het album ‘The Forester’ (2013). ‘Garden of Earthly Delights’ uit 2019 werd geprezen als ‘intrigerend’ en ‘briljant en meeslepend’ in de internationale pers en werd genomineerd voor een Noorse Grammy Award (Spellemannprisen). Voor eerdere releases won de zangeres deze prijs al driemaal. Susanna mag Bonnie Prince Billy tot één van haar superfans rekenen. Zijn album uit 2018, ‘Wolf of the Cosmos’, is een cover van Susanna’s gehele album ‘Sonata Mix Dwarf Cosmos’ uit 2007. |
‘Baudelaire & Piano’ komt uit via haar eigen label, SusannaSonata. De distributie is in handen van Konkurrent